Jak s pomocí pralinek vykouzlit úsměvy
Pavla, povoláním učitelka prvního stupně na základní škole Poličná, byla účastnicí projektu Řemeslné zpracování čokolády, který proběhl v kalendářním roce 2014 v Integrované střední škole – Centru odborné přípravy a Jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky ve Valašském Meziříčí.
O projektu UNIV 3 se Pavla dozvěděla od své dobré kamarádky, která pomáhala kurz organizovat a propagovat ve Valašském Meziříčí. Vzhledem k aktivitám Pavly ve spoustě zájmových kroužků, její touze poznávat a zkoušet nové věci, učit se novým manuálním dovednostem, které lze snadno uvést i do praxe, ochotě poznávat nové lidi, ale také díky její otevřenosti vůči novým zajímavým informacím její kamarádka okamžitě věděla, že tento kurz bude pro Pavlu to „pravé ořechové“. Pavla také doufala, že by se zde mohla plně realizovat, snad také najít další známé, se kterými by ji pojilo nadšení pro cukrářské řemeslo.
Hlavním důvodem pro absolvování kurzu byla pro Pavlu vidina, že by informace a dovednosti nabyté během kurzu mohla předávat dětem prvního stupně ZŠ v podobě výtvarných dílen během hodin výtvarné výchovy, namísto v poslední době populární keramiky. Práce s formovatelnou čokoládou nejrůznějších příchutí a vysokých kvalit by jednoznačně děti bavila (těšily by se ze sladkých výrobků), a také by pomohla při rozvíjení jejich fantazie.
Děti by si mohly čokoládu vylívat do silikonových formiček, podobných bonboniérám, třeba za použití domácích oříšků, popřípadě kandovaného ovoce či doma připraveného karamelu. Na vyrobené laskominy by si mohly vyrobit ornamentálně zdobené krabičky, které se paní Pavla na kurzu rovněž naučila vyrábět. Kouzelné čokoládové krabičky, dozdobené různými potisky či vlastnoručně vyrobenými dekoracemi, například kytičkami, zvířátky, sluníčky a podobně, by bylo možné dodekorovat speciálními potravinářskými barvami. Například velmi populární třpytivou zlatou, která v ornamentech kouzelně vyniká.
Paní Pavla je přesvědčená, že modelování čokolády by pomohlo rozvíjet jemnou dětskou motoriku, rovněž by napomohlo k rozvoji estetického cítění, stejně tak k úctě a snad i k zalíbení v řemeslu. Mohlo by tak pomoci i v budoucím výběru střední školy. Čokoládové krabičky by přinesly velkou radost nejen dětem, ale i maminkách, kterým by byly darovány za menší výpomoci, třeba za přípravu domácího karamelu atd.
Účastnice především očekávala, že se dozví zajímavosti o tradicích spjatých s čokoládou, o složitých postupech výroby nebo o temperování čokolády podle speciálních technologických postupů, které umožňují ponechat čokoládu v původním stavu, s ještě silnějším aromatem a lahodnější chutí.
Nehledě na teorii se účastníci naučili také pracovat s křehkými čokoládovými skořepinami, což vyžaduje značnou trpělivost a soustředěnost. Odlité čokoládové skořepiny se velice lehce rozbijí či zdeformují, proto byla při práci nutná enormní dávka opatrnosti. Do formiček byly kladeny oříšky, med, třešničky nebo kakaové náplně, které si účastníci taktéž mohli sami připravit dle řady různých receptů. Z nich se s ohledem na časovou náročnost každou hodinu propracovával pouze jeden.
Vyplněné čokoládové formičky s náplní byly dále uzavírány v čokoládě a zdobeny nahoře či po stranách rytinami, ale také třpytivými pudrovými barvami. Stejně tak se účastníci naučili zručně modelovat dárkové předměty, které potěšily mnohé lidi z okolí účastníků. Nabyté dovednosti je možno obratně využít i v praxi, například doma, kde jistě pralinka či čokoládové tyčinky uspějí.
Díky odbornému dozoru lektorů, kteří do kurzu vložili kreativitu, vynalézavost i ochotu pomáhat a radit, se Pavla naučila vyrábět i opravdové pralinky s vysokým obsahem kakaa, které jsou k dostání jen ve značkových obchodech s čokoládou. Tento recept jednoznačně hodnotí za nejpřínosnější a nejvzácnější. Stejně tak je vděčná i velice ochotným lektorům, kteří měli, jak sama říká, s ní i se všemi ostatními velikou trpělivost.
Přístup lektorů hodnotí jako velice přínosný. Jejich výklad byl vždy na velmi vysoké úrovni odbornosti, skvěle se jim podařilo předat všechny praktické zkušenosti i dovednosti účastníkům, popřípadě je varovali před špatnými postupy. Lektoři byli vždy vstřícní a neváhali pomoci v každé situaci. Taktéž se snažili jednotlivce motivovat k dobrým výsledkům. Měli pozitivní přístup k individuálním absolventům a vždy dostatek času, kdykoliv někdo potřeboval pomoc či odbornou radu.
Jedinou nevýhodou kurzu byla jeho velká časová náročnost. Bylo odučeno 100 hodin, lekce byly v průběhu týdne, absolventi se kurzu věnovali ve svém osobním volnu v sobotním dopoledni na úkor chvil strávených s rodinou. Velké komplikace měla Pavla kvůli velké vzdálenosti svého domu od města, a také vinou nepříznivých autobusových či vlakových spojů.
Velkou oporou, a na počátku hlavním iniciátorem jejího dalšího růstu, jí byl manžel, který pracuje v soukromém sektoru a jehož pracovní doba je nepravidelná. Dále pak děti (Lukáš a Lenka) a celý zbytek rodiny, jako babičky a dědečkové. Byli vždy velmi nápomocni a také ji v jejích zálibách i snech aktivně podporovali. Dokonce ji mnohdy povzbuzovali k založení vlastní domácí manufaktury, kde by mohla vyrábět sladké dárkové předměty i pro výdělek. Věnovala by se tak ruční tvorbě, kterou má velice ráda, a dokonce by měla ze svého koníčku i finanční ohodnocení.
Všechny nově nabyté informace i dovednosti se také snažila předat svým dětem, Lukášovi (13 let) a Lence (16 let). Děti byly nadšené, každý pátek si doma vyráběly nové sladkosti různých tvarů, vylité do podomácku vyrobených formiček, s kterými pomohl jejich otec, dozdobené ručně tvarovanými zvířátky - například hady obtočenými okolo čokoládové truhly.
Děti se do práce i učení vrhly s velkou dychtivostí, a tento zájem u nich přetrvává dodnes. Naštěstí v této rodině nemají problém s konzumací, je plná milovníků čokolád všech druhů, popřípadě tu neváhají obdarovat své blízké z řad přátel i příbuzných. Mnoho nejlepších výtvorů si ponechali a vystavili je v rodinné vitríně, kde jsou chloubou.
Závěrečnou zkoušku absolventi vykonali 23. a 24. května 2014, kdy před lektory vyrobili požadované úkoly dle varianty č. 1. Zkouška se skládala z přípravy čokoládových dutých figurek, výroby pralinek a čokoládových pralinek. Hodnotitelé kladli průběžně dotazy, účastníci ve zkratce popisovali některé ze základních principů a postupů tvorby, které se během kurzu naučili. Závěrečnou zkouškou zakončili studium a byli oceněni certifikátem, který mohou přikládat i ke svému životopisu jako doplnění a rozšíření vzdělání.
Jelikož je kurz velice originální a netradiční, málokterý člověk podobný absolvoval. V tomto směru tedy absolventi nemají konkurenci. Pevně proto doufají, že pro získané informace najdou i praktické využití.
Kurz samozřejmě nebyl jen o zpracovávání čokolády. Nebyl jen o teorii, ale rovněž o schopnosti naučit se vytrvat a trpělivě pracovat s malými detailními předměty, což vyžaduje značnou míru soustředění a trpělivosti, ale i lásku k řemeslu. Stejně dobře se účastníci naučili zpracovávat své nápady, podporovat svou kreativitu. Mohli zde popouštět uzdu své nápaditosti, jelikož pracovali sami, pouze za dohledu lektorů. Proto většina nápadů musela být iniciována hlavně samotnými absolventy, což také výrazně podpořilo jejich seberealizaci.
Jedinou nepraktickou věcí ohledně kurzu bylo, že jednou týdně museli absolventi přijet pouze na jednu hodinu. Podle Pavly by bylo mnohem praktičtější, kdyby se kurz konal třeba jen jednou za 3 týdny, ale zato tři hodiny v kuse. Účastníci by nebyli s tvorbou tak pod tlakem, snížily by se i náklady na dopravu. Ale to už je jen maličkost. Za možnost účasti je Pavla velice vděčná, nic by na kurzu neměnila. Vše podle ní bylo perfektní, doufá, že snad bude otevřen i nějaký navazující program, který vřele doporučí i svým přítelkyním.
Přestože kurz absolvovala především pro zábavu a pro sebe, pevně doufá, že všechny získané informace bude moci předávat dětem na prvním stupni ve škole. Návrh řediteli již podala a následně čekala na svolení. S předstihem již s pomocí nadšených dětí nakupuje suroviny a sbírá materiály pro tvorbu.
Kurz hodnotí Pavla jako velice přínosný, rozhodně nelituje velké investice času a energie do projektu. Stálo to za to.