Od cyklistické vášně k lektorování
O chystaném pilotním kurzu Instruktor indoor cycling v rámci projektu UNIV 3 se osmadvacetiletá dívka z Plzně Jana dozvěděla od známé. Je vášnivou cyklistkou, v podstatě od mládí, proto neváhala a přihlásila se. „Byla jsem nadšená, že někdo takové kurzy v Plzni dělá, a zadarmo, to je úžasné, podobných kurzů se tady moc nepořádá“ chválila si sportovkyně možnost zapojení do projektu UNIV 3. Cyklistice se věnuje již několik let, chtěla proto svůj koníček prohloubit, začít se mu věnovat profesionálněji a realizovat se jako instruktorka.
Jana pracuje v oboru plánování produkce ve strojírenské firmě v Dobřanech, kam denně dojíždí právě na kole. Se svým zaměstnáním je spokojená, proto jej určitě měnit nechce. Účast v kurzu pro ni byla spíše odrazovým můstkem pro to, začít jako instruktorka a věnovat se více své vášni i přes zimu, kdy se spoustu cyklistů přesouvá do spinningových center.
Své praktické zkušenosti však musela doplnit teorií, a to zejména v oborech fyziologie a anatomie. I když kvitovala kurz v jeho komplexnosti, přišel jí poměrně dlouhý. Zvláště některé teoretické části by podle Jany nemusely být tak časově náročné. Vzhledem k tomu, že pracuje, jí vyhovovaly lekce v odpoledních hodinách. Především víkendové bloky ve spinningovém centru, kde se vyučovala hlavně praktická část. Pro budoucí lektorování považuje za užitečné také poznání hudby, jakou kdy využít, přemýšlet o rytmu a jak se sladit s klienty během celé lekce. Rozdělení hodiny na určité fáze a modifikace cviků pro různé skupiny klientů pro ni byly přínosné a v budoucí praxi dobře využitelné.
Líbila se jí celistvost kurzu, propojení jednotlivých modulů, poradenství zdravého životního stylu, skladba jídelníčku, stejně jako počítání a sledování optimální tepové frekvence během lekce. „Hodně věcí člověk laicky zná, ale je dobré přemýšlet při cvičení i o tom, čeho chci docílit, zda zhubnout, zvýšit fyzickou kondici, či se jen odreagovat a vypnout od každodenního stresu.“
Nedá se říci, že by něco v kurzu Jana považovala za neužitečné, vše mělo svůj význam. V diagnostickém modulu měla uznané kompetence z praxe a samostudia, ale chtěla si projít celým kurzem, zajezdit si ve spinningovém centru a hlavně naučit se vést lekci, komunikovat s účastníky, motivovat je, ale i nastavit správnou hudbu. Tahle očekávání kurz určitě splnil.
S oběma lektorkami byla spokojená, věnovaly se jí, i ostatním účastníkům individuálně také mimo stanovený harmonogram. „Gabriela nás vzala do fitnessu, kde cvičí, na lekce spinningu, abychom viděli i jiné lektory při práci, to bylo zajímavé.“ Celkově si přístup lektorek chválí, jejich vstřícnost a ochotu věnovat se účastníkům i ve svém volném čase.
Na závěrečnou zkoušku byla z kurzu dobře připravená. I přes mírnou nervozitu zvládla písemný test bez problémů, na ukázkovou lekci se dokonce i těšila. Před kurzem si nebyla jistá, zda by při lekci dokázala zvládnout i náhlé zdravotní komplikace či kolaps svých klientů. Teď už ví, jak se v těchto situacích zachovat, což je využitelné samozřejmě i v běžném životě. Hodnotitelky byly příjemné, ale přísné. O to radostnější byla Jana na konci praktické části, když jí oznámily, že zkoušku složila úspěšně a předaly jí certifikát.
Poté Jana uvažovala, že začne s lektorováním v některých fitness centrech. Netušila však, že nabídka přijde tak brzy. Jedna z hodnotitelek ji ještě tentýž den nabídla vedení lekcí indoor cyclingu u ní ve fitnessu. Je to jeden z největších a nejnavštěvovanějších v Plzni. Byla nadšená. Od podzimu tedy začala zkoušet své čerstvě nabyté znalosti a dovednosti v praxi. Cítila se dobře připravená, i když samozřejmě až realita ukáže, jak studovala a co z kurzu využije. Rozhodně to ale stálo za to a je ráda, že jí kamarádka o této možnosti řekla. Na otázku, zda by doporučila kurz svým známým tedy jasně odpovídá, že určitě.